Vlak voor de Tour de France werd de pc-game Pro Cycling Manager 2018 gelanceerd. Het is een game waarin jij de verschillende grote en kleinere wielerwedstrijden kunt naspelen. Daarbij kun je aan de slag met een officieel team, is er de mogelijkheid om je eigen team te maken óf begin je een carrière met je zelfgemaakte wielrenner.

Ikzelf speel de Pro Cycling Manager-reeks sinds 2008 en aan de basis is eigenlijk nooit wat veranderd. Als je er voor kiest om met een volledig team te gaan spelen, dan komt daar van alles bij kijken. Zo moet je trainingsschema’s opstellen, bepalen wat de races zijn die het meest belangrijk zijn om in te winnen, hoe je je budget gebruikt bij onderhandelingen met nieuwe renners en bepalen wie je in welke wedstrijd opstelt.

Pro Cycling Manager 2018

Wachten

De wedstrijd zelf is overigens vooral een kwestie van wachten. De meeste wedstrijden worden immers aan het einde van de etappe beslist. Dus wanneer je geen rijder in de aanval hebt zitten, dan moet je zo’n 80 procent van de race doorspoelen. Op bepaalde momenten moet je dan wel zorgen dat je waterbidons haalt en moet je wellicht ingrijpen wanneer je kopmannen betrokken zijn bij een valpartij, maar buiten dat is het vooral overslaan.

Pro Cycling Manager 2018

Gelukkig maakt het einde veel goed. In het geval van sprintetappes moet je je sprinter op de juiste manier plaatsen. Het helpt om daarbij het wiel van topsprinters te kiezen en er op het laatst overheen te knallen. Met bergetappes is het vooral een kwestie van zolang mogelijk je krachten bewaren en er voor te zorgen dat je je klimmer niet opblaast. Als je te maken hebt met een goede vorm van de dag, dan kun je proberen om op het einde de aanval te kiezen om zo in grote rondes tijdwinst te pakken.

De game is voorzien van alle grote rondes en klassiekers, maar je hebt ook de mogelijkheid om kleinere koersen te rijden. Dat laatste doe je vooral als je met een klein team rijdt of er voor kiest om aan de slag te gaan met je eigen gemaakte rijder.

Bouw je eigen carrière

In dat laatste geval begin je een carrière die start bij een klein team. In mijn geval United Health Care. In het eerste jaar moest ik daarbij voornamelijk in dienst rijden van anderen. Wanneer ik mij aan mijn opdracht hield, kreeg ik aan het einde wat experiencepunten. Als je er daar genoeg van hebt verzameld, ga je in level omhoog en kun je je vaardigheden verbeteren. Inmiddels zit ik mijn derde jaar, rijd ik bij Team Sunweb, heb ik in koersen als de Ronde van Romandië en Parijs-Nice de jongerentrui veroverd en top 10 in het algemeen klassement gereden. En nu mag ik proberen om de Giro te gaan rijden.

Pro Cycling Manager 2018

De game is vermakelijk en als kenner zul je veel dingen herkennen. Toch moeten we ook zeggen dat de game fouten kent. Soms loopt hij vast en ben je de voortgang in de etappe die je speelt kwijt. Daarnaast is het jammer dat veel renners niet met hun echte naam in de game zitten, wat gewoon wat slordig oogt. Maar buiten dat is het een game die goed is voor heel wat uurtjes speelplezier.